به نقل از خبرگزاری مهر – علی سیدعلیخانی صبح شنبه در نشست مشترک مجموعه وزارت راه (اداره راه و شهرسازی، فرودگاه، راهآهن و پایانهها) با اشاره به اینکه حوزه راهداری بسیار وسیع است بیان داشت: مجموعه راههای اصلی و بزرگراهها در استان ۲ هزار و ۹۴۶ کیلومتر و مجموع راههای فرعی و روستایی ۶ هزار و ۲۲۱ کیلومتر است.
وی افزود: سال گذشته ۲۵۵ میلیارد تومان اعتبار در استان داشتیم که ۸۶.۵ میلیارد تومان آن از اعتبارات استانی و مابقی مربوط با اعتبارات ملی بود که از آمار استانی ۴۲.۸ میلیارد تومان یعنی ۴۹ درصد تخصیص یافته است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان با اشاره به وضعیت جذب قیر در استان گفت: سال ۹۹ استان کرمان بیشترین قیر را در بین استانهای کشور جذب کرده است.
سیدعلیخانی تصریح کرد: سال گذشته ۴۳۸ هزار تن آسفالت در راههای شمال استان داشتیم اما هنوز هزار و ۲۰۰ کیلومتر از راههای شمال استان نیاز به بهسازی و روکش دارند.
وی از افتتاح تعدادی از پروژهها در هفته دولت خبر داد و گفت: در هفته دولت ۴۵ پروژه با اعتبار ۱۴۵ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۹۰ میلیارد تومان اعتبار در راستای اجرای پروژههای روستایی در اختیار داریم، یادآور شد: در حوزه حمل و نقل در سال جاری ۳۲.۷ میلیون تن بار در استان حمل شده است.
سیدعلیخانی گفت: در حوزه مسافر وضعیت کرمان خوب نیست زیرا با توجه به شیوع کرونا ۴۸ درصد کاهش جابجایی مسافر در استان داشتیم.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمان ابراز داشت: در حوزه شمال استان در سه ماهه آخر سال گذشته و سه ماهه اول امسال در زمینه سامانههای هوشمند تصویری رتبه نخست کشور را به خود اختصاص دادهایم.
مرزهای استان که مسیر ترانزیتی برای حمل کالا به آسیای میانه شمار میرود، از زمان شیوع کرونا توسط ترکمنستان مسدود شده و اجازه عبور مسافر و کالا داده نشده است؛ البته طی چند روز گذشته تنها، مرز ریلی سرخس بازگشایی شده است ولی همچنان از بازگشایی مرز زمینی برای حرکت کانتینرها خبری نیست.
احمد زمانیان یزدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مسدود بودن چهار ماهه مرزهای ترکمنستان، گفت: شرکتهای حمل و نقل به دلیل این مسدودی و معطل ماندن کانتینرها در بندرعباس، خسارات زیادی را متحمل شدهاند.
بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: این کانتینرها که قرار بوده کالاهایی را از کشورهای دیگر به آسیای میانه ببرند، به دلیل شیوع کرونا و بسته شدن مرزها، همچنان در بندرعباس هستند و مشخص نیست کی مرز باز میشود.
توقف طولانی کانتینرها باعث شده تا راننده هزینه توقف بخواهند؛ اما شرکتها توان پرداخت ندارند و همین موضوع باعث درگیری بین راننده و شرکت شده استوی با بیان اینکه رانندهها به دلیل توقف طولانی در بندر، هزینه توقف میخواهند ولی شرکتها توان پرداخت ندارند، اظهار کرد: همین موضوع باعث درگیری بین راننده و شرکت شده است. از طرف دیگر، کشتیرانی جمهوری اسلامی از شرکتهای حمل و نقل برای ترخیص کالاهایی که مقصد افغانستان دارند نیز هزینه دموراژ معادل کالاهای مقصد ترکمنستان و آسیای میانه میگیرد.
زمانیان، به هزینههای بالای انبارداری این شرکتها در مدت مسدودی چهار ماهه اشاره کرد و از دولت خواست تخفیفاتی را برای شرکتها در نظر گرفته یا هزینههای انبارداری از آنها نگیرد و بیان کرد: تاکنون چندین جلسه با مسئولان مربوطه برگزار شده ولی هنوز مرزها بسته است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مشهد اشاره و بیان کرد: خواسته ما این است که بگویند بالاخره مرز زمینی چه زمانی باز میشود تا بر اساس آن برنامه ریزی کنیم. وزارت خارجه و سفیر ایران در ترکمنستان میگویند با ترکمنستان جلسه داشتیم و قرار هست مرزها باز شود اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.
وی با بیان اینکه ایران، مسیر ترانزیتی برای این کالاها به شمار میرود، بیان کرد: این کانتینرها مربوط به تجار خارجی است که قرار بوده از مرز ترکمنستان به آسیای میانه بروند و شامل همه نوع کالا، از جمله مواد غذایی، لوازم خانگی، پوشاک و… میشود.
بازگشایی مرز ریلی در چند روز گذشته
مدیر کل گمرک سرخس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به بازگشایی مرز ریلی از هفته گذشته اشاره کرد و گفت: بعد از بازگشایی، واگنها به تدریج ترخیص میشوند.
حسن رحیمی زاده اظهار کرد: با رایزنیهای انجام شده توسط وزارت امور خارجه، ضمن برطرف شدن موانع، کار صادرات با رعایت پروتکلهای بهداشتی، از قبیل ضدعفونی و گندزدایی محیط و محصولات صادراتی در حال انجام است.
توقف صادرات به دلیل شیوع کرونا
مدیر کل گمرک سرخس با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا، کار پذیرش و صادرات مدتی متوقف شد، اظهار کرد: هم اکنون روزانه ۳۰ واگن از این اقلام صادراتی از مرز عبور میکنند.
وی در خصوص بازگشایی مرز زمینی، گفت: زمان بازگشایی معلوم نیست چون کشور ترکمنستان مرز را مسدود کرده و تا زمانی که از سوی این کشور اعلام نشود، همچنان مرزها بسته خواهد بود.
با توجه به خسارات زیادی که این شرکتهای بین المللی متحمل میشوند، نیاز است تا هر چه سریعتر نسبت به بازگشایی مرز حداقل در خصوص انتقال کالا رایزنیهایی انجام شود، زیرا همانگونه که عنوان شد مواد غذایی نیز در بین کانتینرها وجود دارد و باید سریعتر به مقصد منتقل شوند.